Ssst...[ ... hij is voor voorlopig af ... ]
|
SmoesEen week geleden hebben de junks die 's nachts de "tuin" van het Nationaal Archief als slaapplaats gebruiken een evolutionaire sprong gemaakt: ze hebben geleerd vuur te gebruiken om zich te warmen. Het gebouw is er wel tegen bestand en ze zitten ver genoeg van de depots af om geen gevaar voor de collectie te vormen, maar de studiezaal grenst aan hun openlucht-openhaard, met gevolg dat er in de studiezaal nu een continue brandlucht hangt. Alsof er iemand pas een stel worsten of paling heeft gerookt. Alvast een goede smoes om de te verwachten klachten te pareren: het Nationaal Archief gaat nasaal!
|
Verzaken (2)
Morgen gaat couw zijn plicht verzaken en vrijdag waarschijnlijk ook. Couw is namelijk nog steeds in Nederland en kan vanavond bij zijn broer even aan de rekenaar dit berichtje typen, maar morgen zit dat er niet in en vrijdag hoogstwaarschijnlijk ook niet. Voor wie niet zonder couw kan, die leest een van de vele berichtjes van afgelopen vrijdag nog maar een keer of kijkt gewoon eens naar oud spul op ouwe koeien, alwaar het er inmiddels al weer veel gebruikersvriendelijker aan toe gaat en niet de hele flap in een keer op je scherm verschijnt en daarbij je rekenaar doet crashen. Veel plezier, misschien kom ik tussendoor nog eens langs om te lezen en te reageren en anders: tot volgende week!
|
Couw in NederlandAls couw in Nederland is, is het altijd feest... Gelukkig is-t-ie er niet zo vaak ;-)
|
Verzaken
Omdat ik morgen mijn plicht ga verzaken en ik dat nu al weet, bied ik hiervoor bij voorbaat mijn excuses aan. Ik denk dat mijn mede-pinters me deze schande wel kunnen vergeven of dat anders wel zullen doen als ik morgen avond mijn tas uitpak. Morgen ben ik namelijk op reis en hoop ik 's avonds het pinter-hol te bereiken om het daar onderling maar eens over algemene normen van fatsoen en betamelijkheid te hebben onder het genot van enige alcoholische versnaperingen. Omdat het dan weer gedaan is met de rust en de heren mede-pinters ook alweer een jaartje ouder worden speciaal voor hen een rustgevend plaatje. De muziek moeten ze er zelf maar bij bedenken, daarover krijg ik anders toch alleen maar weer klachten.
|
Joschka's 5%
Die Zeit is een goeie krant. Dat mag ook best alstie
maar een keer per week uitkomt. Dan heb je tijd genoeg om na te denken voordat je schrijft. Of om belangrijke mensen
op te zoeken voor een vraaggesprek. Deze keer was Joschka Fischer
aan de beurt. In het interview dat Matthias Naß en Gunter Hofmann met Fischer voerden, laat deze centrale figuur in de
huidige twist tussen Europa en Amerika zich uit over oorlog, vrede, Irak, Amerika en een verenigd Europa. Allemaal heel
interessant om te lezen, ook al omdat Joschka een man van de duidelijke woorden is -- zonder daarbij in de val te lopen
die het populisme stelt. Het laatste deel van het interview geeft de basis instelling van Fischer uitermate goed weer:
(hoewel ik hier zou mogen aanhalen [klein illustratief deel van het geheel] kies ik toch voor de "scan"-optie, is wel zo mooi)
Karl Popper zou trots geweest zijn op zo'n minister. Niet alleen schuwt Joschka politiek geblabla, ook is
zijn overtuiging over hoe je de problemen het beste op kunt lossen erg Popperiaans. Fischer legt zich vast op de minderheids-
positie. Omdat daar naar zijn overtuiging een morele waarheid in schuilt. En als niemand anders zich daar een donder om scheert,
nou dan doet Joschka het wel effe. Alleen door in een discussie alle opties open te laten en tot op de bodem uit te putten
kan de waarheid of in dit geval de moreel beste handeling worden gevonden.
Hier spreekt een kritische geest in de grote Europese traditie.
De opmerking van Fischer is er een die door haar positieve karakter ware hoop uitstraalt. Hoop omdat hier een Duitse minister
aan het woord is en de wereld zo laat zien dat je wel degelijk iets van de Amerikanen kan leren, zoals de Duitse maatschappij
het in de afgelopen 60 jaar heeft gedaan. En hoop omdat er ook "daarboven" nog steeds verdomd intelligente mensen zitten
die als ze al niet de wereld kunnen veranderen dan toch ons een toekomst lijken te kunnen beloven.
Ga zo door Joschka, van mij mag je nog heel lang blijven.
Lees
hier het complete interview
|
Wat doet Captain Kirk in Noord Korea?
Vandaag ook in Die Zeit een afbeelding van een
Noord Koreaanse anti-Amerikaanse propaganda poster. De afbeelding slingert schreeuwend de boodschap naar eenieders hoofd:
"We zullen ze krijgen die gemenerds met hun bommen! En daar hebben we helemaal niet veel voor nodig. Gewoon een
beetje dreigen met de kolf van het geweer is al genoeg om die schijtlaarzen in de broek te laten pissen!" Beetje opbeurende
rode kleurtjes erbij, een paar infantiel getekende kruisraketten en hup de poster kan in meer dan levensgroot formaat aan
de pui van elk hoekhuis opgehangen worden. Het enige wat ik me
afvraag is wat Captain Kirk in een Noord Koreaans leger uniform doet. Highly illogical...
|
Héél Gallie...?
Nee, Gallie juist niet! Deze prachtige foto van John Schults (Reuters) vond ik vandaag in Die Zeit
|
Op zoek naar een rokend geweertje
|
Spelletje?Oude wijn in nieuwe zak.
|
Keerpunten in de Wereldgeschiedenis (8)19 februari 2003Polter komt er achter dat hij op 18 februari het absolute Keerpunt uit de Wereldgeschiedenis heeft gemist: de geboorte van Yoko Ono (18 februari 1933) [dzing-boem! retteketet!] Sodeju!
|
PlanningHoewel ik normaliter op woensdagen niet werk, hees ik me vanochtend om acht uur uit bed om mijn baas te vervangen. In Rotterdam was er een bijeenkomst over de (moeizame) invoering van de Archiefkaart en de baas moest op het zelfde tijdstip voor controle naar de oogchirurg. Allerlei a-sociale types liepen en fietsten me dusdanig voor de voeten (waar komt dat toch vandaan, dat zich alleen-op-de-wereld wanen?), dat er bij aankomst op Utrecht CS nog slechts een schijntje van mijn toch al middelmatige humeur over was. In de trein rende tot overmaat van ramp een 'schatttig' meisje van hooguit drie jaar van hot naar her, luidkeels aangemoedigd door haar moeder, terwijl het kind met een volume een misthoorn waardig alles bij elkaar schreeuwde. Over de vergadering wil ik alleen kwijt dat het lang geleden is dat ik zo duidelijk mijn boosheid om getoond onbenul heb laten blijken. Veel vrolijker werd ik er in ieder geval niet van. Gelukkig volgde daarna - naast het prachtige zonnige weer - snel de remedie tegen mijn humeurigheid: samen met Lx naar de fietsvakantiewinkel in Woerden om een V A K A N T I E (jawel!) te boeken. Waar dat heen gaat? Dat merkt u vanzelf. Eerst zult u mij van 23 juni t/m 15 juli moeten missen :-P~
|
Niks pest!
Een week of twee geleden bracht ik hier de melding van drie pestvogels die bij het station van Greifswald in de winterzon hun prachtige verenkleed toonden. Helaas waren die drie er zeer op verbeten onderweg te zijn en kon ik er geen plaatje van schieten. Vanmorgen had ik nogmaals en meer geluk. Nu zaten er maar liefst drie-en-dertig van deze fantastisch mooie beestjes naast het station in de bomen. En dat hoewel het weer helemaal niet zo mooi was (de enige domper). Met de camera in de aanslag ben ik voorzichtig op en neer geslopen om de niet overdreven schuwe beestjes te fotograferen en hoewel het geen hoogstaande kwaliteitsprenten zijn geworden zijn de gevederde vrienden toch herkenbaar op de gevoelige chip gekomen. En dat is dan toch weer een goed begin van de dag. Nog drie plaatjes: 1, 2, 3.
|
Polter probeert te luisteren:probeert, want het is hier weer veel te druk om rustig met een koptelefoon op je harses door te kunnen werken.
[Update: het is toch nog gelukt!]
|
VerzaaktVanwege belangrijker bezigheden heb ik afgelopen zaterdag voor het eerst mijn plicht alhier verzaakt. Ik vond het belangrijker duidelijk voor mijn mening uit te komen - net als 1,17 promille van de wereldbevolking - dan om een logje bij te werken :-) [Dil verdiende 2000 zweepslagen met het vernietigen van deze post, die ik zondag 16-02 plaatste]
|
Logperikelen1. haloscan ligt eruit; alles wat je als reageersel wilt posten gaat tot nader order VERLOREN. Let op de melding in het reageerschermpje boven het plaatje! 2. ik heb even als "webmaster" ingegrepen om Dil's door HTML niet te begrijpen typfout ( a href=' ipv a href=" ) te verbeteren :-) 3. Dil kan van mij heel veel zweepslagen verwachten, omdat-ie mijn post van 16-2 ("Verzaakt") heeft vernietigd :-[ 4. en omdat haloscan kapot is: - het artikel dat couw postte is absoluut briljant. Lezen die 14 kantjes; ik kan me niet heugen zo'n goede analyse gelezen te hebben.
- misschien kent couw Jon Eardley niet; ik wel: enige jaren geleden kocht ik zijn Jazz from the States (door het orkest van Jon Eardley) (B-R Nigram 2029) om de hoes [:-)] - bleek hele leuke vlotte bop te zijn, én een verzamelbare LP... Kom maar eens luisteren, Dil.
|
print out 14 blz.
|
Valentpijnlijk
Eigenlijk is het concept Valentijnsdag op zich al pijnlijk genoeg, maar als je dan ook nog een kaartje uit deze collectie krijgt, dan zou je toch echt ook aan andere, meer algemene concepten kunnen gaan twijfelen...
|
El Moshe Loco - Hey Gringo!
Omdat dil er al meermaals om heeft gevraagd en omdat altijd maar artistieke plaatjes ook niet leuk gevonden wordt, begint couw vandaag zijn cyclus over de obscure werken van El Moshe Loco. Over de artiest weten zelfs de best geinformeerde muziek critici niet veel, behalve dat hij ook bekend is onder de naam Moshe Joep. Wat dat betreft staat hij op een lijn met andere grote maar onbekend gebleven musici als Marvin Pontiac en Xero Slingsby.
Wanneer Moshe Joep geboren is weet niemand precies. Musici die met hem hebben samengewerkt zijn grotendeels onbekend gebleven en zij die wel enige beroemdheid hebben genoten -- gedacht zij aan bassist Bruur Gijs, gitarist Groote Gruune en slagwerker Couw (geen relatie) -- hullen zich in stilzwijgen. Hoe onbekend zijn muzikale output ook gebleven mag zijn, de controversiele muziek van Moshe Joep en de sprekende ontwerpen van zijn platenhoezen hebben een diepe indruk op de gehele muziekindustrie gehad.
Zo wordt gefluisterd dat de hoes van Moshe Loco's debut album Hey Gringo model heeft gestaan voor het latere ontwerp van Tres Hombres, het album dat ZZ Top tot serieus te nemen band maakte. Ook muzikaal schijnt Moshe Joep hier de ontwikkelingen vooruit geweest te zijn. Met zijn nummer One minute of Flamenco bewees hij dat humor en goed gitaarspel prima samengaan. Hetgeen naar verluid voor Frank Zappa het laatste nodige zetje was om zijn ideeen aan het grote publiek te presenteren.
Wanneer men het debut album Hey Gringo voor de eerste maal hoort, lijkt de muziek een willekeurig samenraapsel van spaans en mexikaans klinkende melodien en somtijds grof, somtijds gevoelig gitaarspel en onzinnige, edoch grappige teksten. Bij herhaald luisteren vallen het verfijnde karakter van de muziekkeuze en de subtiele arrangementen op. Moshe Joep speelt met de gevestigde orde door een geheel nieuw verwachtingspatroon te scheppen. In latere albums zou hij zichzelf niet alleen in zijn stilistische veelzijdigheid maar ook door zijn instrumentale virtuositeit blijven herdefinieren.
One Minute of Flamenco is o.a. ook door dit album bekend geworden
|
Polter leestSo off we went to Atlanta. There was a curious object stuck by means of a suction cup to the glove compartment in front of me, I remember. Coming out of the cup and aimed at my breastbone was what looked like about a foot of green garden hose. At the end of the shaft was a white plastic wheel the size of a dinner plate. Once we got going, the wheel began to hypnotize me, bobbing up and down when we went over bumps, swaying this way and then that way as we went around curves. So I asked about it. It was a toy steering wheel, it turned out. Lawes [the driver] had a seven-year-old son he sometimes took with him on trips. The little boy could pretend to be steering the limousine with the plastic wheel. There had been no such toy when my own son was little. Then again, he wouldn't have enjoyed it much. Even at seven, young Walter hated to go anywhere with his mother and me. I said it was a clever toy. Lawes said it could be an exciting one, too, especially if the person with the real steering wheel was drunk and having close shaves with oncoming trucks and sideswiping parked cars and so on. He said that the President of the United States ought to be given a wheel like that at his inauguration, to remind him and everybody else that all he could do was pretend to steer. |
|
Gulf War 2 (aka World War 2.5)
|
Melodia
Je hoeft maar een balletje op te gooien en couw weet als goede verstaander wat hem te doen staat. Hieronder dus de hoezen van de Melodia platen in couw's collectie. Ik vind hetzelf nogal meevallen met de schoonheid. Amiga's waren mooier.
|
B.A.
Er loopt in Utrecht iemand rond die de lantaarnpalen, bushokjes en electriciteitskastjes opsiert met afbeeldingen van Mr. T. (bij velen beter bekend als B.A. Baracus). Ik raak er compleet door gefascineerd; wordt aldus vervolgd.
|
Popper over kunst
Met alle bij tijd en wijle filosofische discussies over verpoltering en verpolterotisatie vers in gedachten, viel me vanmorgen bij het lezen een stukje van Karl Popper op. Het werkje dat ik momenteel lees bundelt voordrachten en korte artikelen die Popper in de loop van 30 jaren heeft geschreven. Popper is een fijne filosoof. Hij verliest zich niet in grote woorden (zijn opstel "Gegen die große Worte" is fenomenaal) en schrijft erg helder en eenvoudig.
Het tweede deel van zijn boekje gaat "Über Geschichte" en begint met een voordracht over het eerste europese boek (Peisistratos' uitgave van de epische gedichten van Homerus). Hierin komt Popper over het objectieve gedachtengoed te spreken dat volgens hem in een boek te vinden is. Want hoewel velen dat denken is het volgens hem niet zo dat een boek slechts een samenraapsel van subjectieve gedachten is. Het vijlen van een auteur aan zijn tekst, waarbij hij zijn tekst telkens opnieuw kritisch bekijkt en delen verwerpt en verbetert, duidt op een terugkoppeling tussen het subjectieve denken, het denkwerk aan de en kant en de objectieve, opgeschreven gedachten aan de andere kant. De auteur (uitzonderingen terzijde) schrijft zijn werk niet alleen, maar leert er ook van. En dat kan alleen als er iets anders in het werk zit dan alleen de subjectieve gedachten van de auteur, zo Popper.
Ik vind dit een hele mooie, hele positieve manier van denken.
Popper breidt deze gedachte nu uit en komt over de kunst in het algemeen te spreken:
Aber von der oberflächlichen und irreführenden Theorie, daß ein gesprocheneer oder geschriebener Satz der Ausdruck eines subjektiven Gedanken ist, ist ein unheilvoller Einfluß ausgegangen. Ausdruck heißt auf lateinisch 'expressio', und diese unheilvolle Theorie hat zum Expressionismus geführt. Das ist die noch heute fast allgemein als selbstverständlich angenommene Theorie, daß ein Kunstwerk der Ausdruck der Persönlichkeit des Künstlers ist. Fast jeder Künstler glaubt daran, und das hat die Kunst vernichtet.
In Wahrheit ist der große Künstler ein Lerner, der seinen Geist offenhält, um nicht nur von anderen Werken zu lernen, sondern auch von seinem eigenen Werk, und insbesondere von den Fehlern, die er, wie jedermann, gemacht hat, und auch von dem Werk, an dem er gerade arbeitet. Das gilt vor allem auch für den Autor eines Buches, oder eines Musikwerkes. So wächst er über sich selbst hinaus. Es ist zu wenig bekannt, daß Haydn, als er in der Aula der alten Wiener Universität die Erstaufführung seiner Schöpfung hörte, in Tränen ausbrach und sagte: 'Das habe ich nicht geschrieben.
Raymund R. Popper: Bücher und Gedanken: Das erste Buch Europas. In: ders.: Auf der Suche nach einer besseren Welt. 5.Aufl., München: Piper 1990, S.122.
Ik heb al eerder eens over de "democratisering van de kunst" geschreven. Filosofisch opgeklopt met de ideeen van Popper blijf ik nog steeds bij mijn standpunt dat er teveel keizers zonder kleren rondlopen.
|
Polter kijkt...omdat het er naar luisteren hem bijna noodlottig werd...
|
Huishoudelijke mededelingde permalink werkt vanaf nu naar behoren :-)
|
VerdomdDe NAVO werkt... Nach Frankreich und Belgien hat auch Deutschland bei der Nato ein Veto gegen die von der US-Regierung beantragten Schutzmaßnahmen für die Türkei bei irakischen Angriffen eingelegt. Damit ist das Bündnis in dieser Frage handlungsunfähig geworden. Doch die Verhandlungen gehen weiter, kündigte Nato-Generalsekretär Robertson an.
|
Oorsmeerbeurt
Dit verhaal ligt weliswaar nog vers in het geheugen, maar ik wilde jullie deze plaatjes niet onthouden
|
Mooi woorduiterst informatieve site ook
|
PestjochIn mijn straat woont een jongetje dat verschrikkelijk de pest heeft aan een overbuurman. De redenen van die haat zijn te veel om op te noemen, en toch is het jongetje elke dag aan het schreeuwen om al die redenen op te noemen. Het schijnt dat de vader van het kereltje vroeger ruzie met de overbuurman heeft gehad. Dat is toen op een handgemeen uitgelopen zonder dat een van de twee mannen er het loodje bij hoefde te leggen. Mijn buurjongetje neemt het zijn vader ernstig kwalijk dat hij toen niet de vijand zijn hoofd heeft ingeslagen en hij is vastbesloten om dat zelf te gaan doen. Hij weet dat hij als minderjarige niet echt gestraft kan worden, dus hij dreigt nu al maanden openlijk dat hij de verdieping van de buurman met een brandbom zal verdelgen als de politie de man niet snel opsluit, veroordeelt, en executeert. De andere bewoners van het huis van de overbuurman vinden zo'n aanval geen goed idee. Om zijn bedreigingen duidelijk te maken, gebruikt het dekselse ventje een katapult om elke avond stenen tegen de ramen van de gehate overbuurman te schieten. Die heeft kippengaas voor zijn vensters gespannen, waarop de kleine duivel zegt: 'Zie je wel, de schurk bewapent zich om de hele straat te gaan veroveren. ik weet zeker dat hij in zijn huis nog allerlei windbuksen, vuurspuwers, boksbeugels, zwepen, spuitbussen en stokken heeft opgeslagen. Laat mij mijn gang gaan en die gevaarlijke man vermoorden, dan kunnen we weer rustig in ons straatje wonen.' De wijkagent weet niet wat hij met dat krijgslustige kereltje moet beginnen. Redelijk met hem praten lukt niet. Ten einde raad belooft de agent dat hij eens een kijkje zal nemen in het huis van de bedreigde overbuurman. Die laat de wijkagent tot ieders verbazing toe. De wijkagent kan niets vinden. Dat brengt het jochie in nieuwe staten van opwinding: 'Nu is het wel heel duidelijk hoe gemeen die misdadiger is. De vuilak heeft zijn wapens verstopt. De smeerlap liegt dat hij geen wapens heeft. Iedereen moet mij helpen om die klootzak een kopje kleiner te maken en zijn verdieping met de grond gelijk te maken. Ik val aan, wie volgt mij?' Niemand heeft natuurlijk zin om dat kwaaie jongetje te volgen. Sommigen hebben wel de pest aan de overbuurman, maar geen zin in gevaarlijke gevechten. Straks gooit de getergde overbuurman nog kokend water uit zijn raam op onze koppen. Wie het kan, verhuist. Anderen redeneren: dat joch is zo hysterisch dat we hem maar zijn zin moeten geven. Acht mensen uit mijn straat hebben zelfs een advertentie in het buurtkrantje gezet waarin ze zich solidair verklaren met mijn buurjongen. Ze wilden dat ik die advertentie ook tekende, maar ik ontweek die drang door te zeggen dat ik met mijn vrouw in behandeling ben bij een huwelijkstherapeut. Het ziet er waarachtig naar uit dat het kleine kreng zijn zin gaat krijgen. De wijkagent probeert met sussende geluiden de vrede in de straat terug te brengen, maar het pestjoch wordt daar alleen maar nog razender door. Hij komt nu met het verhaal dat de overbuurman met een brandbom de hele straat wil opblazen. Wij vermoeden dat de jongen zelf in het bezit is van zo'n bom. Wij vrezen dat er maar twee manieren zijn waarop deze idiote toestand kan eindigen. Of de jongen slaagt erin zijn eigen bom in het huis van de buurman te verbergen en daarop de wijkagent te waarschuwen die dan niet anders kan doen dan de overbuurman te arresteren. Of hij gooit zijn brandbom gewoon zelf bij de buurman naar binnen. Ik ga maar even ergens anders logeren tot die malle kwestie is opgelost. Stel je voor dat mijn straatje de hele wereld was en ik nergens naar toe kon! |
[Piet Grijs in de Vrij Nederland van 8 februari 2003]
|
Afgelopen zomer was ik een paar dagen in London. In het Victoria and Albert Museum was een fototentoonstelling, waar ik voor het eerst deze plaat, From three feet to infinity no. 7 van Neil Reddy, zag. Ik heb als een gek gezocht maar kon destijds de gewenste afbeelding niet op het net vinden (wel wat ander werk). Toevallig kwam ik zojuist bij het opruimen van alle briefjes die hier op kasten, om het beeldscherm en rondom de tafel dwarrelen, een kladje tegen met de naam en titel, welke ik destijds in het museum opkrabbelde. Meteen even geprobeerd via Ixquick en jawel: daar was-t-ie. Met als bonus een pagina met meer vreemde foto's.
|
PlagiaatIf that was presented to Parliament and the country as being up-to-date intelligence, albeit collected from a variety of sources but by British intelligence agents..... it is another example of how the government is attempting to mislead the country and Parliament on the issue of a possible war with Iraq.
|
Doorsmeerbeurt
Al geruime tijd had ik het idee dat er iets met mijn oren niet helemaal klopte.
Als ik een mono LP of CD speelde kon ik mijn luidsprekers nog zo schuiven
en rechtrukken, ik bleef links iets anders horen dan rechts. Daarbij had
ik dan het vervelende gevoel in de oren dat er meer te horen viel dan ik
deed. Ik maakte natuurlijk altijd braaf mijn oortjes schoon met wattenstaafjes,
bij voorkeur vlak na het haren wassen, als het oorsmeer (Deutsch: Ohrenschmalz)
lekker zacht en vloeibaar is. Maar wat blijkt: wattenstaafjes zijn uit den
boze! Met wattenstaafjes haal je alleen het oppervlakkige oorsmeer uit je
oren, de diepe dreck duw je alleen maar verder naar binnen. Dat zou dus wel
eens een verklaring voor mijn gehoorstoringen kunnen zijn dacht ik zo. Na
een paar tips van mede
muziekliefhebbers
leek het me gegeten koek: dát moet ik ook proberen!
Gisteravond heb ik dus eerst mijn linker en toen mijn rechteroor vol laten
lopen met een of ander goedje dat het oorsmeer in water oplosbaar maakt.
Na tien minuten met je hoofd scheef te hebben gezeten laat je de troep uit
je oor lopen en dan mag je spoelen. In de verpakking vind je dan een klein
rubber gevalletje dat eruit ziet als het peper en zout stelletje van polter
uit het oranje-bruin tijdperk, maar dan blauw en van zacht rubber i.p.v.
hard plastic. Dat druk je samen en vervolgens laat je het ding lauwwarm water
uit een kopje opzuigen. Dit spuit je dan met kracht in je gehoorgang en alle
muk komt mee naar buiten. Volgens de bijsluiter dan.
Bij mij viel dat dus even tegen. Er kwam nauwelijks oorsmeer uit de diepe
gang tevoorschijn en na een half uur scheefzitten en klooien aan de wasbak,
had ik nog steeds niet het idee dat ik nu eindelijk dan goed kon horen.
Vanochtend heb ik de hele procedure nog maar eens herhaald. Alleen met het
linker oor. En waarempel: er kwam een klein maar venijnig brokje onraad naar
buiten spoelen en ik had een ervaring die vergelijkbaar is met die wanneer
je op zondag bent wezen zwemmen en op woensdag dan eindelijk dat vervelende
water uit je oren loopt. Met dit verschil: ik ben een paar jaar geleden in
het diepe gedoken en nu pas ben ik een beetje van dat water kwijt. Na de
aanvankelijke euforie ben ik toch nog niet geheel tevreden met mijn linker
oor. Daar zit nog meer muk in. Vanavond dus nogmaals de hele procedure.
Overigens is het belangrijk lauwwarm water te nemen. Bij koud water wordt
je ontzettend duizelig. Omdat het kopje water nog niet leeg was nadat ik
mijn linker oor had uitgespoeld had ik voor het rechter oor hetzelfde, inmiddels
afgekoelde water genomen. Whoei! Dat is goeiekoop high worden! Een aanrader
voor wie zijn luisterervaring wil verbeteren: de oren uitspuiten!
|
Keerpunten in de Wereldgeschiedenis (7)
|
De schilder en zijn drijfveer ;-)
|
Haar & LippenSoms grijnst het te posten materiaal je vanaf het scherm tegemoet. Zo ook vandaag: op zoek naar de 'officiele' betekenis van to obfuscate kwam ik bij Word of the Day terecht. Vandaag is het de beurt aan rictus, een woord dat couw waarschijnlijk direct een glimlach op de lippen zal brengen. Wat wil het geval: men neme het onvolprezen live-album Zappa in New York van Frank Zappa uit 1978. Naast klassiekers als Titties & Beer, Black Page en The Purple Lagoon, bevat dit album het hilarische Punky's Whips. Dit nummer gaat over drummer Terry Bozio's 'litho-erotisatie' van een foto van Punky Meadows (lead guitar player from a group called Angel). Vooral het prachtig glanzende haar en de pruilende mond van Punky zijn onderwerp van Bozzio's affectie: I can't stand the way he pouts ('Cause he might not be pouting for me!)
His hair's so shiny and it's done real nice
Punky, Punky, give me your lips To die on . . . Oh, Punky, isn't it romantic?
Punky, Punky, give me your lips To die on . . . I promise not to come in your mouth
Punky's whips, Punky's whips His hair's so shiny, I love his hips I love his teeth, 'n his gums 'n such . . . PUNKY You're an ANGEL . . . |
Tijdens de platenspeurtochten die we samen ondernamen zijn we maar heel spaarzaam LP's tegengekomen van bands als Angel (jawel, er bestonden er meer!): ik vermoed dat de platen allemaal uit schaamte met de vuilnisman meegegeven zijn. Soms tref je echter zo'n smoezelig zaakje waar er dan opeens een bak vol van staat - gelukkig slechts af en toe, want het plezier om al die stoere mannen die staan te pruilen zorgt voor een langdurige aan waanzin grenzende meligheid.
|
Quote
42.7 percent of all statistics are made up on the spot.
|
Goed begin van de dag
Vanochtend was het weer eens prijs. Net in Greifswald aangekomen liep ik van het station richting instituut en had de goudvinken die naar het schijnt in deze buurt overwinteren alweer gehoord, toen mijn aandacht door een ander geluid werd opgeeist. Ik wist dat ik het kende en op het moment dat ik het toegeordend had zag ik ze ook al zitten: 3 exemplaren van de prachtige Bombycilla Garrulus. In deze uithoek van Duitsland zijn deze beestjes weliswaar zeldzaam, maar niet zo zeldzaam als in Nederland. Dat merk je ook aan de volksnaam: In Duitsland wordt de nadruk op hun prachtige zijdenachtige verenkleed gelegd, de vogels heten Seidenschwanz. In het Engels worden ze evenzo vriendelijk met waxwing aangesproken. In het Nederlands heten ze echter Pestvogels en dat is bepaald niet netjes.
Terug te voeren is die naam natuurlijk op hun zeldzaamheid. Alles wat enigszins ongewoon of exotisch was werd in vroeger tijden graag met onheil en met de gehoornde himself geassocieerd. Polter kan daar vast nog wel het een en ander over kwijt. Maar deze prachtige vogels verdienen het eigenlijk niet. Het is waarlijk een genot ze te bekijken. Meestal zijn ze met heel velen en laten ze zich ook goed benaderen. Af en toe roept er dan een. Ik zie ze eigenlijk ook alleen op van die fijne dagen zoals deze, waarop een winterzonnetje de blauwe hemel siert.
Helaas leken deze 3 exemplaren haast te hebben onderweg te zijn en lieten ze zich niet fotograferen.
|
Dil vroeg zich af - Polter antwoordt:
|
AfgelopenHet zit er op, helaas: vijf dagen 'niets' doen. Vanaf vrijdagavond tot nu heb ik niet aan werk gedacht en nauwelijks achter het toetsenbord gezeten. In plaats daarvan kwamen een groot bed middenin de woonkamer, veel slapen en luieren, lekker eten en een beetje lezen. Met de TV op een voetstuk vlogen er in vier dagen 6 DVD's door de speler: Das Experiment, Happiness, The Others, Final Fantasy, Storytelling en Night on Earth. En vandaag ter afsluiting: een grote schoonmaak :-) Vanaf morgen ben ik er gewoon weer.
|
Slime again In mijn allereerste blogbericht had ik het al over Miles Davis. Later heb ik ook nog eens over Birth of the Cool geschreven. Daarop werden de ideeen van Gil Evans door een nonet uitgewerkt en het resultaat is prachtig. Later hebben Gil Evans en Miles Davis bij Columbia nog drie albums samen gemaakt. Het gaat hierbij om Miles Ahead, Porgy and Bess en Sketches of Spain. De laatste twee albums heb ik onlangs voor weinig gekocht. En ik moet zeggen: de arrangementen van Gil zijn wederom fabuleus. Geen wonder dat André Hodeir in hem zijn grote voorbeeld zag. Het enige wat me toch weer tegen de borst stuit is het trompetspel van Slime Davis. Getverderrie wat een geneuzel, het lijkt bij tijd en wijle Shit Baker wel! Ik kan niet begrijpen hoe een man als Gil Evans die toch zoveel om toon en klankkleur geeft, genoegen neemt met het abominabele spel van Slime en zich ertoe verlaagt achtergrond muziek voor zijn toeter (met de sok erin) te maken. Wat is het toch dat mensen tot deze treurige troep aantrekt? Ligt het aan de "vrouwelijke" kwetsbaarheid die men erin hoort (maar die voor mij eerder naar kleutergezeur klinkt)? Of ligt het aan mij (en polter)? Ik weet het niet. Het laatste is zondermeer het eenvoudigste antwoord, maar erg blij ben ik er niet mee. Ik luister immers niet voor niets dagelijks naar vergelijkbare muziek en ik hoop dat ik daarmee toch echt een beetje smaak en inzicht heb ontwikkeld. Hoe het ook zij: de arrangementen en de "achtergrondmuziek" zijn
meer dan de moeite waard en echt spijt heb ik niet van mijn aankopen.
|
|
|
DRIEPINTER
|
Driemanslog
Uitgangspunten
1. Dit log gaat niet noodzakelijkerwijs over bier en/of melk
2. Elke logger post wanneer het hem uitkomt
3. Noch op het aantal posts, noch op het tijdstip van posten is een beperking van kracht
4. Niemand grijpt in in andermans postings
5. Algemene normen van fatsoen en betamelijkheid (onderling te bepalen onder het genot van enige alcoholische versnaperingen) worden in acht genomen
|
|
LINKS
|
|
ARCHIEF
|
|
|
|
|
|