Driepinter. Driemanslog.
31.3.03 


Nix (zelf)censuur of campagne!

...maar een waarschuwing is wel op zijn plaats: dit zijn geen fijne foto's...

meer broodnodige onafhankelijkheid:

David Ignatius
Robert Fisk
Stelling.nl

Update: voor wie het nog niet opgemerkt had: de site van Al Jazeera is een tijdje uit de lucht geweest - een merikaanse daad van cyberwarfare naar verluidt. De engelstalige mirror is in ieder geval weer online.



Polter, 9:27 p.m. | permalink |



Uit de mailbox

Vorige maand hield de V.N. een wereldwijde opiniepeiling. Ze stelden maar één vraag, namelijk:
"Wilt u alstublieft uw eerlijke mening geven over de oplossing voor het tekort aan voedsel in de rest van de wereld?"
Deze peiling is echter jammerlijk mislukt, want:

    in Afrika wisten ze niet wat "voedsel" was
    in Oost-Europa wisten ze niet wat "eerlijk" was
    in West-Europa wisten ze niet wat "tekort" was
    in China wisten ze niet wat "mening" was
    in het Midden-Oosten wisten ze niet wat een "oplossing" was
    in Zuid-Amerika wisten ze niet wat "alstublieft" was
    in de V.S. wisten ze niet wat "de rest van de wereld" was


Polter, 12:01 p.m. | permalink |



Starspangled Icecream

Ice Cream with a Conservative Flavor
Like millions of your fellow Americans, you enjoy ice cream but do NOT enjoy seeing your money funneled to wacko left-wing causes. We are not ashamed of America. We think it's the best country ever, and so we have set out to make the best ice cream ever!


couw, 11:28 a.m. | permalink |





Polter, 9:42 a.m. | permalink |

29.3.03 


Poème Électronique
[of: waar een voorliefde voor de muziek van Frank Zappa al niet toe leidt]

Alleen het Atomium herinnert tegenwoordig nog aan de wereldtentoonstelling van 1958 te Brussel. Het was in al zijn krakkemikkigheid ook toen al een van de markantste bouwwerken van de Expo. Veel minder bekendheid geniet het Nederlandse Philips-paviljoen, dat niet alleen door zijn bijzondere vorm maar juist ook door hetgeen er plaats vond een ereplaats in de kunstgeschiedenis verdient. In het dit paviljoen werd namelijk aan de lopende band het Poème Électronique, een licht- en geluidsspektakel van architect Le Corbusier en componist Edgar Varèse opgevoerd. En u weet het: zonder Varèse was de muzikale weelde van Frank Zappa ondenkbaar geweest (tussen twee haakjes: het lijkt er op dat de familie nog wat in petto heeft...).
Uw loggende archivaris telde al deze elementen bij elkaar op, voegde er een duik in de depots aan toe en kwam met het volgende resultaat:


RK 2582-3 De blikvanger bij het Philips Paviljoen.

Drieduizend séances in Philips Paviljoen

ANDERHALF MILJOEN MENSEN WAREN GETUIGE VAN LE CORBUSIERS POÈME ÉLECTRONIQUE

Toen op zondag 19 oktober 1958 na de laatste séance van het "Poème électronique" de deuren van het Philips Paviljoen zich achter de vertrekkende bezoekers sloten, waren niet minder dan anderhalfmiljoen mensen getuige geweest van Le Corbusiers visie op het tijdsgebeuren. Drieduizend maal waren de beelden, die deze architect in een acht minuten durend scenario bundelde, langs de wanden van het door hem ontworpen paviljoen gegleden, drieduizend maal hadden de soms strelende maar veelal schrijnende schrille klanken van Edgar Varèse's "georganiseerde geluid" de oren getroffen van een auditorium, dat op de meest uiteenlopende wijzen gereageerd heeft op het boeiend spektakel van deze presentatie van vreedzaam willen en technisch kunnen.

Velen waren diep getroffen door datgene wat Le Corbusier hun te zeggen had. Anderen hebben de schouders opgehaald en wisten niet beter te doen dan de verwarring zo snel mogelijk te ontvluchten. Geen evenement van deze aan spectaculaire gebeurtenissen zo rijke Wereldtentoonstelling is waarschijnlijk zo veelvuldig onderwerp van voor- en tegenspraak geweest. Zowel experts als outsiders hebben onomwonden het hunne gezegd en wie deze meningen en opvattingen geregistreerd zou hebben, had ongetwijfeld een zeer bonte bloemlezing kunnen samenstellen

Hoewel reeds vier dagen na de officiële opening van Expo '58 de pers in de gelegenheid werd gesteld van het "poème" kennis te nemen, kon eerst op 18 mei worden begonnen met de reeks van voorstellingen voor het publiek. De artistieke "finishing touch" moest nog gezet worden en de kinderziektes in het samenspel overwonnen. Bovendien was er aanvankelijk overlast van water, terwijl ook de ratten zich niet onbetuigd lieten. Van de 18de mei af was het een komen en gaan van kijkers uit alle lagen van de bevolking van schier alle landen van de wereld. Het gastenboek, waarin de groten der aarde hun handtekening zetten, vermeldt reeksen van roemruchte namen. Vorsten en regeringsleiders gaven acte de presence, evenals kunstenaars en technische experts. Tot tweemaal toe vereerden Koningin Juliana en Prins Bernhard het paviljoen met een bezoek. Koning Boudewijn kwam, evenals verschillende andere leden van het Belgische vorstenhuis. De bondspresidenten van Duitsland en Oostenrijk werden officieel ontvangen. Andere autoriteiten gaven er de voorkeur aan om onaangediend, als naamlozen te midden van de massa, het gebeuren te ondergaan.

RK 2591-15 Beeld uit het 'poème électronique'. Een waarschuwend teken was de gigantische palmboom na de ontploffing van een atoombom.


Het meest enthousiast was ongetwijfeld de dirigent van het Philadelphia Symphony Orchestra, Eugene Ormandy, die met zijn ensemble naar Brussel gekomen was om in het Amerikaanse paviljoen een aantal concerten te geven. Ormandy was zozeer door het uitzonderlijk gebeuren getroffen, dat hij zijn mensen er toe zette zich persoonlijk met het "poème électronique" te confronteren. De violist Isaac Stern gaf eveneens blijken van instemming, terwijl de dirigent Sir malcolm Sargent onverholen zijn bewondering uitsprak. Er was critiek, gefundeerde en ongemotiveerde, soms op het gehele gebeuren, soms slechts op details. Over de architectonische prestatie van Le Corbusier was men unaniem vol lof Akoestici en mensen uit muziekkringen hadden grote waardering voor de wijze waarop Philips-technici Varèse's geluid ruimtelijk gestalte hadden gegeven. Het beeldverhaal van Le Corbusier was volgens sommigen te weinig progressief en bleef - aldus deze zegslieden - duidelijk achter bij de prestaties van Varèse. Zo was jhr. Sandberg, directeur van het Amsterdams Stedelijk Museum, van oordeel dat het "poeem" inspirerend werkte, dat een kunstwerk van betekenis was ontstaan, waarbij echter de uitbeelding tekort schoot ten opzichte van de verklanking.

De moderne publiciteitsmiddelen hebben hun kansen niet ongebruikt gelaten. pers, radio, film en televisie vonden alle bijzondere elementen van hun gading. Met het "Atomium" werd het Philips Paviljoen om zijn merkwaardige vorm tot meest gefotografeerde object verheven. Journalistieke activiteit had duizenden publicaties in dagbladen en tijdschriften over de gehele wereld ten gevolge. Radioreporters illustreerden hun Expo-commentaren met geluidsflarden uit Varèse's compositie, terwijl diverse televisiestations poeem en paviljoen bij de kijkers thuis brachten.

RK 2640-17 Het technisch hart van het Philips Paviljoen. Hier werd het automatisch verloop van de beeldprojectie, de lichteffecten en het geluidsdecor gerealiseerd.


Philips ziet terug op een uiterst merkwaardig experiment, waartoe ir. L.C. Kalff het initiatief nam. Le Corbusier - met paviljoen en conceptie van het poeem - en Varèse met zijn 'georganiseerd geluid" hebben er een belangrijk aandeel in gehad. Dank zij de magische middelen van de moderne techniek heeft beider boodschap echter een wereldomvattende reikwijdte gekregen. dat zij niet zonder meer door iedereen werd geaccepteerd en zelfs menigmaal op fel verweer stootte, is begrijpelijk voor een gebeuren, dat zich geheel buiten de orde van het gewoonlijk gepresenteerde bewoog. Dat zij echter niet werd genegeerd maar als experiment een eerlijke kans kreeg - ook bij het "grote publiek" - mag alles een zeer belangrijk winstpunt worden beschouwd.

Het was de eerste maal dat op een dergelijke, spectaculaire wijze een synthese tussen akoestische, picturale, cinematografische, fotografische en plastische kunstvormen werd geoffreerd. Het kan zijn dat hier een richting werd ingeslagen die onvermoede mogelijkheden biedt voor een nieuwe wijze van creëren zowel als het beleven van kunst. Expo '58 ligt achter ons maar degenen die naar vernieuwing streven zullen ongetwijfeld voortgaan in het voetspoor van pioniers als Le Corbusier en Varèse en dankbaar gebruik maken van de mogelijkheden, die de moderne elektronica biedt.

[NA: 2.19.027, inv.nr. 18, dossier Gedenkboek]


Polter, 1:56 p.m. | permalink |

28.3.03 


Rorschach


roept U maar


couw, 5:02 p.m. | permalink |



Voor de hele familie


Homeland Insecurity - grab your die, watch your rights die!


couw, 1:47 p.m. | permalink |



Dodemogendhedenmode

Momenteel in de mode: trainingsjacks met het logo van een -liefst ter ziele zijnde- natie. Steeds meer rode jacks met 'CCCP' of 'USSR', blauwe jacks met 'DDR' en zelfs blauw-rode met 'Cuba' erop lopen je tegemoet.
Ik denk dat ik maar eens 'Imperium Romanorum' of 'SPQR' op mijn buik ga kalken.



Polter, 1:43 p.m. | permalink |





couw, 1:25 p.m. | permalink |







Polter, 9:11 a.m. | permalink |

27.3.03 


Rare mist, rare kleuren, rare sfeer

Gisteravond hing er een dunne mist over Greifswald. Het was nog vroeg in de avond en de lucht glansde nog donkerblauw. De Natriumlampen verspreidden hun oranje gloed in de mist. Weer ander lampen voegden gele en groene kleuren toe. Al met al onstond er een aardig spookachtige sfeer die door het door de mist gedempte geluid nog eens werd verhoogd. Hieronder een paar leuke verpolterde plaatjes (klikken om te vergroten).



couw, 4:08 p.m. | permalink |





Polter, 11:41 a.m. | permalink |

26.3.03 


Tip

We hebben er allemaal tot onze ergernis wel eens mee te maken gehad: de tijdelijke onbereikbarheid van Blogger. Wil je eens een keer iets posten, doet dat vermaledijde programma het niet... Met Bloggar is dat nu ten einde: tafkas verzekerde me dat het programma gewoon als posting-programma werkt wanneer Blogger plat ligt.
Stappen: 1. downloaden 2. registreren (als bij blogger) 3. posten.
Een kind kan de was doen.



Polter, 11:20 p.m. | permalink |



Gelukkig...

...weten ze in Iran nog wat subtiliteit is :-)



Polter, 8:02 p.m. | permalink |



Speciaal voor Joep

Driepinter is altijd zorgzaam als het om zijn lezertjes gaat. Nadat Joep twijfels uitte over de openbaarheid van de Merikaanse plannen voor de toekomst in het Midden Oosten, stootte Driepinter bij zijn Internet recherches op dit artikel. Hierin worden de belangrijkste openbare documenten besproken. Voorts zijn er links naar de originele documenten en naar talrijke analyses.


couw, 3:24 p.m. | permalink |



Lektuur voor Balkenende en Bos

Nu de nederlandse regeringspartners in spé het eens zijn geworden, is het misschien raadzaam dat de heren toch nog even doorlezen waar het nou eigenlijk om ging: VN Resolutie 1441.
Voor de goede lezer: de Veiligheidsraad is degene die Irak voor "serious consequences" waarschuwt. Dat is -- om de kennelijk verbleekte herinnering op te frissen -- dezelfde Veiligheidsraad die zich met grote meerderheid tegen deze oorlog heeft uitgesproken.
Om deze resolutie dan te citeren als onderbouwing voor het verwerpen van een besluit van die Veiligheidsraad is diplomatiek wel ontzettend frot en een belediging voor elke geinformeerde kiezer. Ik had liever gehad dat de heren hadden gezegd: "Tja, luister eens de Merikanen zijn nu eenmaal een belangrijker partner dan de rest van de wereld. En de veiligheidsraad is maar een ouwe-lullen club. Die kunnen wel theekransjes houden maar nou moeten er koeken gebakken worden." Daar kan de Nederelandse kiezer zich nog wel in vinden, dat heeft Fortuyn immers bewezen.
De PvdA laat haar morele ruggegraat als dunne stront uit haar achterste sijpelen en sluit zich bij de Christelijke geleipartij aan. Nederland presenteert zich als de marionet die het is. Vroeger konder we nog met trots zeggen "waarin een klein land groot kan zijn." Het lijkt erop alleen nog in kontenkruipen en hielenlikken.
Stelletje flapdrollen.


couw, 2:28 p.m. | permalink |



Coalition of the unable



couw, 12:19 p.m. | permalink |



Food for Thought


couw, 11:13 a.m. | permalink |

25.3.03 


Wrange schoonheid

merikanen in zandstorm

merikaan met tank in zandstorm


Polter, 8:24 p.m. | permalink |





Polter, 6:42 p.m. | permalink |



toen, nu, straks...



couw, 11:56 a.m. | permalink |

24.3.03 


Het leukste aan platenkopen is nog altijd de oude binnenhoes...



couw, 3:58 p.m. | permalink |



Deep concerns

Fear of the US government is not based solely on this invasion, but on the background from which it arises: An openly-declared determination to rule the world by force, the one dimension in which US power is supreme, and to make sure that there will never be any challenge to that domination.

[...]

Even before the Bush administration sharply escalated these fears in recent months, intelligence and international affairs specialists were informing anyone who wanted to listen that the policies Washington is pursuing are likely to lead to an increase in terror and proliferation of weapons of mass destruction, for revenge or simply deterrence.



Polter, 11:51 a.m. | permalink |





Polter, 9:27 a.m. | permalink |

22.3.03 


Ondertussen...



Polter, 11:05 a.m. | permalink |

21.3.03 


Dubya's War

Even minimal casualties and devastation will not justify overturning international norms that have prevailed for sixty years.



Polter, 11:50 p.m. | permalink |



Voor de hoes en de titel

Vanmiddag heb ik even pauze genomen van mijn werk en ben weer eens bij de tweede hands platenzaak binnengelopen. Dat kost meestal meer tijd dan ik eigenlijk heb omdat de aardige man daar me altijd zoveel onder de neus duwt om eens naar te luisteren. Vaak blijft het bij alleen maar eens luisteren maar dat lijkt de beste man niet te deren. Volgens mij heeft hij zijn zaakje vooral om af en toe eens iemand over te vloer te krijgen. Vandaag was het niet veel soeps. Een paar platen geluisterd en er maar twee meegenomen. Een van de Art Ensemble of Chicago en een van een collectief van DDR acteurs en schrijvers. De laatste plaat heb ik overigens niet geluisterd. Dat hoop ik vanavond nog te doen, als het werk hier af is. Ik heb de plaat (een 10" op het Oostduitse ETERNA label) dan ook voor de hoes en voor de titel meegenomen (ik hoefde niet eens te betalen wat me in mijn inschatting over de beste man bevestigd; ik heb hem maar een fooi gegeven). Want zeg nou eerlijk: zou jij deze plaat laten staan?



couw, 8:48 p.m. | permalink |



Ernst te nemen...


Uit de Ostsee Zeitung


couw, 1:50 p.m. | permalink |



Verpeste discussies

Nu alle reacties weer online lijken te zijn loont het zich nog eens naar beneden te scrollen en eens te kijken naar al die lange discussies van vorige week die zo abrupt onderbroken werden. Dan kunnen jullie allemaal ook de link weer vinden naar mijn persoonlijke associatie met het bericht van de uitgebroken vogelpest. Voor wie te lui is die klikt maar gewoon hierboven. Wel het geluid lekker opendraaien hoor!


couw, 11:44 a.m. | permalink |





Polter, 11:06 a.m. | permalink |



Polter luistert



Various
The future sounds of jazz
Volume 9 (2003)


Polter, 10:45 a.m. | permalink |

20.3.03 


Dear Governor Bush

So today is what you call "the moment of truth," the day that "France and the rest of world have to show their cards on the table." I'm glad to hear that this day has finally arrived. Because, I gotta tell ya, having survived 440 days of your lying and conniving, I wasn't sure if I could take much more. So I'm glad to hear that today is Truth Day, 'cause I got a few truths I would like to share with you...



Polter, 11:05 a.m. | permalink |





Polter, 10:45 a.m. | permalink |

19.3.03 


Speule mee pupkes (voor George)



Polter, 12:41 p.m. | permalink |





Polter, 12:10 p.m. | permalink |



Pratende vis voorspelt einde van de wereld!



couw, 11:49 a.m. | permalink |



Say it out loud

This is a truly frightening moment in history. Acting as if divinely inspired, Washington is now setting out to violently remake the maps and lives of the people of the world. This is an idea that old colonial powers England and Spain should have long ago discarded, after learning the hard way that people need to make their own histories.



Polter, 11:43 a.m. | permalink |



't is waarlijk onmogelijk :-)



Polter, 12:56 a.m. | permalink |





Polter, 12:52 a.m. | permalink |



These are trying times...

...vooral als je niet té vaak cartoons wil posten...



Polter, 12:27 a.m. | permalink |

18.3.03 


...
Couw heeft eigenlijk geen tijd hier te schrijven.
Vanochtend eerst nog bij de "Behörde" geweest om een en ander te regelen om dan gezegd te krijgen dat de moeizaam in NL vergaarde documenten toch echt niet de juiste zijn en dat er andere moeten komen waar weliswaar hetzelfde opstaat maar dan nét iets anders want op een andere "Vordruck" met een ander ISO-nummer und Ordnung muss sein! Ik heb de onbuigbare tante naar het gezicht geslingerd dat ik "keine formelle Absage, aber kreative Lösungen" wens. Aan haar gezicht te zien was dat de eerste keer dat ze zoiets hoorde. Begrepen heeft ze het waarschijnlijk sowieso niet. Ik ben maar gegaan vóórdat ik uit mijn vel dreigde te springen.
Op het werk aangekomen stond er al een bende lui te wachten om te gaan boren. Da's altijd wel leuk alleen had ik een beetje ernstig de pee in en wilde eigenlijk liever een beetje gefrustreerd niks doen en daarna eens naar Nederland telefoneren. Maar ja, beloofd is beloofd en belofte maakt schuld dus toch maar boren geweest. Met de nieuwe boor wel te verstaan. Het duurde allemaal langer dan eigenlijk gepland maar bewees zich uiteindelijk toch als de juiste afleiding. Helemaal lekker ging het niet omdat er een dikke klei laag net onder het veen zat waar we niet echt doorheen konden boren en die als een prop de boor verstopte. Na terugkomst het hele boor-avontuur nog eens doorgesproken met allerlei wijsneuzige opmerkingen van de aanwezigen.
Toen toch maar eens gebeld en de tante van de gemeente in Nederland nog maar eens gevraagd hoe het allemaal in elkaar zit. Nou zij kan zo'n formulier best in elkaar flansen hoor! Het is weliswaar niet meer verplicht en gaat ook met de documenten die we hebben maar als de Duitsee gemeente ambtenaar graag vervelend doet lijkt het mij in deze niet erg raadzaam de kont tegen de krib te gooien. Dan maar gewoon eventjes meedoen en de boel zo snel mogelijk oplossen. Die trut van de balie hier die krijgt daarna nog wel wat op haar bordje.
Met het humeur weer helemaal opgepept ben ik toen maar dit berichtje gaan typen. Al met al is de dag voorbij en ben ik geen steek opgeschoten met mijn onderzoek maar heb in plaats daarvan weer een boel beleefd.
O ja, ik heb gehoord dat de oorlog ook alweer eens stuk dichterbij gekomen is....


couw, 5:44 p.m. | permalink |



Cowboy



Polter, 4:34 p.m. | permalink |

17.3.03 


Effe bijkleppe

1. Afgelopen weekend hebben ze bij Haloscan, thuisbasis van het reactieding alhier, weer flink aan de servers zitten sleutelen. Ook al lijkt het dat er reacties verloren zijn gegaan, wordt er beloofd dat alle geplaatste reacties te zijner tijd weer gewoon zichtbaar zullen zijn. Tja, het blijft aanmodderen met gratis diensten.
2. Het ongelooflijke is geschied: degene die loggen een bezigheid voor contactgestoorden en internetverslaafden vond, is zijn eigen fotolog gestart. Welcome to the club!



Polter, 9:06 a.m. | permalink |

15.3.03 


Archiefvondst

Door de ervaring die je opdoet in een paar jaar van informatiebemiddeling en gegevensbeheer in de mooiste en grootste archiefdienst van Nederland ontwikkel je een extra zintuig voor rare en afwijkende zaken. Toen me gevraagd werd een lijst te maken van archieven die nog nooit aangevraagd waren, kon ik het daarom niet nalaten ook een uitdraai voor mezelf te maken.
Op die lijst van 595 "muurbloempjes" kwam één archiefblok voor dat direct mijn aandacht trok: dat van het Rijks Zuivelconsulentschap voor Kaas te Arnhem: Documentatie, 1913-1972. Het woord documentatie was daarbij de trigger: een geoefend inventaris-lezer weet dat daar meestal een heleboel materiaal onder weggestopt zit dat de inventarisator nergens anders kwijt kon (in Den Bosch kwam ik zo ooit een lijst tegen die "Stukken in het depot gevonden" gedoopt was). En aan wat voor documentatiemateriaal denk je als het over kaas gaat? Juist: ontwerpen en stalen van verpakkingen. Er bleken zich drie dozen vol ontwerpen uit de jaren '50 en '60 in het archief te verschuilen.

[NA: 2.11.11.02, inv.nrs. 35 en 36]


Polter, 12:54 p.m. | permalink |

14.3.03 


Ils sont fous les Américains!

Met het besluit van de kantine in het amerikaanse congres voortaan alleen nog maar freedom-fries te serveren en met de oproep tot serieuze economische boycot door een paar VS senatoren, lijkt het hek nu finaal van de dam. Een floridaanse dame heeft in het congress een wetsvoorstel ingediend dat moet regelen dat de regering de kosten draagt van het opgraven en naar de VS verslepen van de amerikaanse gevallenen uit beide wereldoorlogen die in Frankrijk op militaire begraafplaatsen begraven liggen. Mits de familie van de gevallene dit uitdrukkelijk wenst natuurlijk.
Aan de ene kant mag je blij zijn dat het voorstel niet op een verplicht ondernemen uit is. Een waarbij de familie niet eens nog iets te zeggen zou hebben en alle lijken par tout opgegraven en overgevlogen worden. Aan de andere kant getuigt het natuurlijk van wel erg weinig historisch besef, bij Toutatis!
bron: AP


couw, 3:59 p.m. | permalink |



Fla(s)moes

Ja, noem 't maar gauw kunst, denk ik dan. Beverschot komt dichter in de buurt :-)



Polter, 2:58 p.m. | permalink |



Jammer

...afscheid...
[meer updates ]


Polter, 2:29 p.m. | permalink |



Polter luistert

 
John Coltrane:
Live at Birdland (1963)
 György Ligeti:
Keyboard works (1997)

Heerlijk rustig thuis ten gevolge van een fikse keelpijn met blafhoest en een flinke portie oververmoeidheid heb ik eindelijk de tijd om er eens goed voor te gaan zitten. De warmte van de lentezon stroomt door het raam naar binnen en gelukkig zijn de naaste buren aan het werk, zodat de volumeregelaar van de versterker eens goed doorgeblazen kan worden. Tijd voor God op saxofoon en een partij Hongaarse klereherrie waar je U tegen zegt!
Live at Birdland is een prachtige all-round live-plaat, waarop Coltrane zijn hele kunnen laat horen. Vooral Afro Blue en Trane's sopraan in Your Lady zijn een feest om naar te luisteren. Hoe zeer ik het ook probeer, het beschrijven van de subtiliteit, drive en power van Coltrane en zijn band is helaas niet voor mij weggelegd. Luisteren is het enige wat helpt.
Om letterlijk het stof uit je oren te blazen zijn de laatste stukken op Keyboard Works van Ligeti een aanrader. In Two studies for Organ en Volumina verkent Ligeti alle hoeken en gaten van het grote pijporgel. Van spookachtige zuchten tot diepe brom, van ijle piepjes tot overdonderende interferenties van alle pijpen tegelijkertijd - eens gehoord is verslaafd zijn. Graag zou ik ook eens met beide armen alle toetsen van een orgel tegelijkertijd ingedrukt houden. Een waar feest voor de oren.
Misschien dat er straks ook nog wat tijd is voor "jagersmuziek"... :-)



Polter, 12:17 p.m. | permalink |



Couw leest

Na een tip van een mede jazz fan lees ik op het moment "The Rise and Fall of Popular Music". En ik hoefde het niet eens te kopen want alle 19 hoofdstukken zijn op deze internet pagina te vinden. Ik heb er inmiddels een print-out van gemaakt die ik elke dag met me mee draag om er in de trein in te lezen.
Het is een boeiend boek. Want ondanks het feit dat het soms als een omgevallen boekenkast leest, weet de auteur, Donald Clarke, er altijd weer een wijze draai aan te geven en (veel) meer ervan te maken dan een "en toen, en toen, en toen"-boek. De toon is erg prettig en soms ronduit grappig. Vooral als Clarke over de soms al te schunnige en banale achtergronden van liedteksten komt te spreken laat hij geen gelegenheid voorbij gaan brits understatement te oefenen.
In het eerste hoofdstuk legt hij uit hoe de VS aan hun volkslied zijn gekomen en wat eigenlijk de achtergrond van dit lied is. De melodie van het lied is die van "To Ancreon in Heaven", zo schrijft Clarke, een oud drinkebroederslied van de Anacreontic Society of London ("...a drinking club..."). Deze melodie was al tientallen male eerder gebruikt, bijvoorbeeld in 1798, voor een van de eerste Amerikaanse 'hits' van eigen bodem. Francis Scott Key, een advocaat en dichter (je moet er maar van houden...), schreef in 1805 een liedje met dezelfde melodie over de strijd tegen de Barbaarse piraten, waarin de zinsnede "star-spangled banner" ook al voorkwam. Key verhergebruikte melodie en tekst in 1814 en schreef zo het toekomstige Amerikaanse volkslied. Clarke vaart voort:
... the original lyrics of the [drinking club] song urged the members to 'entwine the myrtle of Venus with Bacchus's vine'. Perhaps the tune had long been a popular drinking song because of the comic effect created by drunks trying to sing the unsingable. Key's setting is a poor piece of lyric writing, for the stresses of the music fall on the wrong syllables, making it even harder to sing; all the same, it was chosen as America's national anthem in 1931 over 'America the Beautiful'. This is a poem by Katherine Lee Bates written at Pike's Peak in Colorado in 1893, set to a hymn tune by Samuel Augustus Ward: it is singable, it celebrates beauty and it proposes love of country without hatred of somebody else's. When the Americans chose a British drinking song with words that don't fit, the British got the last laugh after all.
"The last laugh" omdat diezelfde britten "Yanky Doodle" al voor de onafhankelijkheidsoorlog als satire op de ruwe en goedgelovige kolonialen in omloop hadden gebracht, deze het echter tot hun eerste eigen patriotische lied maakten.
Zo begint de geschiedenis van de pop-muziek met slechte smaak. Hoe het er vandaag de dag mee staat? Ik denk dat we dat ook kunnen beantwoorden zonder dit fascinerende boek te lezen. Daar lees ik het dan ook niet voor.


couw, 11:40 a.m. | permalink |

12.3.03 


Om de hoes


Various Artists - I like jazz! - Columbia JZ 1 (1955)

In Den Haag zit tussen Plein en Bleijenburg in een straatje waar ik de naam niet van weet een klein platenzaakje verscholen: His Masters Choise. Het lijkt erop dat het zaakje zijn oorsprong vindt in een uit de hand gelopen hobby: alleen open op donder-, vrij- en zaterdagen. De uitbater is duidelijk een geroutineerd verzamelaar en jazz-liefhebber; in zijn aanbod zijn haast unieke platen voor bijzonder redelijke prijzen te vinden. Af en toe heeft hij zeldzaamheden waarvan het water je in de mond loopt - echte one-view-in-a-lifetime-items - voor een zeer billijk bedrag. Waar-ie ze vandaan haalt wil hij niet vertellen, en dat is ook goed zo: een beetje mysterie maakt het alleen maar leuker.
Vorige week liep ik weer eens bij 'm binnen en ging meteen voor de bijl. Bovenstaande plaat móest ik hebben, niet zozeer om de nummers die er op staan (hoewel dit soort oude verzamelaars door hun afwisseling van stijlen altijd erg leuk om te luisteren zijn), maar vooral om de hoes. We hebben het er hier al eens eerder over gehad (couw: "koop je je bier ook om het etiket?"), maar ik blijf erbij: goed kijken en je ogen volgen is het halve verzamelen.
Dat het een fijne plaat bleek bracht dubbel zoveel plezier.


Polter, 5:00 p.m. | permalink |



Bizarre...: Concertgoer Injured at Mayhem Concert

OSLO, Norway (AP) -- A flying sheep's head hit a concertgoer and fractured his skull at a concert of metal band Mayhem.
The band, part of Norway's death metal music scene, was carving up a dead sheep as part of its stage act when the animal's head flew off lead singer Maniac's knife and struck 25-year-old Per Kristian Hagen.
"My relationship to sheep is a bit ambivalent now. I like them, but not when they come flying through the air,'' Hagen told The Associated Press Monday from his hospital room. He is expected to recover.
The show was Thursday in Bergen, 302 miles west of the capital, Oslo.
Hagen filed involuntary assault and battery charges against the band. The charges carry a maximum sentence of six months in prison.
Mayhem member Rune Eriksen, whose stage name is Blasphemer, said the incident was unfortunate. "The whole thing was an accident, but maybe it would be an idea for another show,'' he said.
Eriksen promised Hagen a free ticket to Mayhem's next performance.
Police detective Carl-Petter Leganger said an investigation has started but "nothing suggests this was a conscious act.''


Ligt het aan mij of is het uit elkaar snijden van een schaap op een podium tijdens een muziekconcert een wel erg vreemde bezigheid en horen lui die dat doen niet eigenlijk in een gesloten inrichting met gewatteerde wanden te zitten?


couw, 10:07 a.m. | permalink |

11.3.03 


Lekker Subtiel Neologisme

Hoe noem je een ziekte waarvoor homosexuelen een bijzonder risicogroep vormen? Met voorbeelden als "tennisarm", "voetbalknie" en "duikersziekte" in het achterhoofd heeft een groot licht een fijn nieuw woord voor de Nederlandse taal bedacht. In de nieuwe editie van de Van Dale komt het meteen na "homofobie". Maar ja, voor dat laatste hoeven we in onze vrijdenkende Nederlandse maatschappij niet bang te zijn....


couw, 6:50 p.m. | permalink |



El Moshe Loco - Beach Boogie

De eerste jaren na zijn verrassende debut was het stil rondom Moshe Joep, alias Moshe Loco. Een gast-optreden op een album van zijn kompaan Groote Gruune (verschenen op Gruun Noot; daarover later meer in deze serie) bleef haast onopgemerkt en menig criticus sprak reeds van het fenomeen El Moshe als eendagsvlieg. Later beweerden sommigen zelfs dat de debut LP "Hey Gringo!" een onder pseudoniem verschenen plaat van de jonge Frank Zappa (of zelfs Don Van Vliet!) was geweest en dat deze hiermee slechts de markt had willen aftasten. Deze wilde verhalen bleven ook na het verschijnen van Moshe Loco's tweede album nog rondwaren en wonnen een tijd lang zelfs aan populariteit.
Moshe Loco's tweede album "Beach Boogie" knoopte aan bij de populaire surf-muziek die de Amerikaanse Westkust veroverde. Moshe bracht echter serieuzere elementen van de Amerikaanse oostkust, met zijn intensieve jazz en blues traditie, in zijn muziek ten gehore en bereikte een aanzienlijk hoger muzikaal niveau dan zijn collega's van de westkust. Het toen nog jonge label Atlantic Records waagde de sprong, waarschijnlijk aangemoedigd door het artistieke succes van het eerste album en uit een wens tot tegengewicht op te steigen van de populaire west-coast labels.
Helaas bleek de oostkust minder ontvankelijk voor de vrolijke zorgenloze klanken van de surf-muziek. Ook het tweede album werd geen commercieel succes. Een lot dat Moshe Loco zijn leven lang zou achtervolgen. Toch heeft ook dit album geschiedenis geschreven. Voor de Beach Boys was het zondermeer dé inspiratiebron voor hun gehele carrière. Het mag als algemeen bekend verondersteld worden dat de Beatles zich met hun "Sgt Pepper's" op "Pet Sounds" van de Beach Boys steunden. Dat de basis van dit album echter op zijn beurt bij Moshe Loco lag mag buiten goed geïnformeerde en welbeluisterde kringen simpelweg als leugen gelden. Toen echter John Lennon in een ongepubliceerd interview gevraagd werd naast zijn favoriete musici zijn grootste inspiratie bron te noemen was zijn antwoord even kort als eenduidig: Moshe Loco...
Inspiratie bron is Moshe Loco altijd gebleven. Onlangs nog zeer expliciet toen de tweemansformatie Muscle het album "Wavedance" op de markt bracht. Op dit -- alsof de duvel er mee speelt -- eveneens onderbelicht gebleven album worden samples uit het gehele oeuvre van Moshe Loco met vette bas en inspirerende drums tot een waar meesterwerk van de moderne electronische muziek samengesmeed. Ook hun openlijke betuiging tot het werk van Moshe Loco -- zelfs de cover van het album is een meer dan overduidelijke hommage -- heeft zijn status bij het grote publiek niet kunnen vergroten. Dit publiek schijnt de nieuw opgelegde en evenzo toekomstgerichte nieuwe muziek van Muscle evenzo weinig serieus te nemen als de oorspronkelijke tonen van Moshe Loco.


couw, 10:11 a.m. | permalink |

10.3.03 


Er is hoop



Polter, 11:49 p.m. | permalink |





Polter, 11:39 p.m. | permalink |



Meanwhile...

...the axis of evil welcomes a new member

(quote: "If you're not with us, you're against us!")


couw, 4:01 p.m. | permalink |



    13 MYTHS ABOUT THE CASE FOR WAR IN IRAQ

    Myth 1: Removing Saddam Will Punish 9/11 Perpetrators
    Myth 2: Powell Presented Strong Evidence at UN
    Myth 3: Saddam May Soon Threaten US
    Myth 4: Experts 'Discover' Prohibited Missile
    Myth 5: Bin Laden Tape Proves Iraq Connection
    Myth 6: Iraq Still Has Large Nuclear Program
    Myth 7: If US Pulls Out Now, It Looks Bad
    Myth 8: A Cheap, Easy War
    Myth 9: Wartime Press is Free and Unbiased
    Myth 10: Goal is to Free Iraqis, Not to Grab Oil
    Myth 11: War Solves the Energy Crisis
    Myth 12: UN Commitments Don't Really Matter
    Myth 13: Protesting a War is Unpatriotic


Polter, 8:42 a.m. | permalink |

8.3.03 


Voorspelling



Polter, 11:29 a.m. | permalink |



Huh?



Polter, 11:26 a.m. | permalink |

7.3.03 


Couw koopt



Twee mooie Amiga juweeltjes. De plaat van Edelhagen is in 1965 uitgebracht en brengt ons een live-opname van zijn dansorkest. En moge dat laatste een beetje oubollig of weinig belovend klinken, ik verzeker dat degenen die geprobeerd hebben serieus op deze muziek te dansen ras de moed opgegeven zullen hebben. Want hoewel er naast de nummers zelfs vermeld staat om wat voor dans het gaat (schnelle foxtrot, medium step, ...) is de muziek net iets te experimenteel om er decent de voetjes bij van de vloer te schuifelen. Er zijn belachelijk lange drumsolo's te horen, een knerpende alto-sax en heel veel humor. Leuke plaat om te hebben en te horen.
De Ulrich Gumpert Workshop Band nam bovenstaande plaat in 1979 op. Dit is free jazz in de ongebreidelde zin van het woord. Net als bij Ayler, Breuker en Zappa worden volksdeuntjes doorgekauwd en op zijn kop gezet waarna de vrijheid weer een loopje neemt en in alle richtingen wegspurt. Er zit heel veel energie in deze muziek dus je moet er wel voor in de stemming zijn. Gumpert was dé grote jongen van de contemporaire DDR jazz scene in de jaren zeventig. Wat dat betreft zijn er parallellen te trekken met Willem Breuker die niet geheel toevallig in die tijd hier in de DDR ook eens af en toe een gastoptreden deed.
Op de binnenhoes van de Gumpert LP vond ik een stempel van de "Platten - Boutique" waar de plaat indertijd verkocht werd. De winkel (Kassetten - Tonbänder - Zubehör) van Norbert T...schlag bevond zich aan de Warschauer Strasse 62, vlakbij het huidige Berlin Hauptbahnhof (Ostbahnhof). Ik heb net gebeld, maar er neemt niemand op...


couw, 1:21 p.m. | permalink |

     DRIEPINTER     

Driemanslog



Uitgangspunten

1. Dit log gaat niet noodzakelijkerwijs over bier en/of melk
2. Elke logger post wanneer het hem uitkomt
3. Noch op het aantal posts, noch op het tijdstip van posten is een beperking van kracht
4. Niemand grijpt in in andermans postings
5. Algemene normen van fatsoen en betamelijkheid (onderling te bepalen onder het genot van enige alcoholische versnaperingen) worden in acht genomen

LINKS



Dil



Polter



Linkgeest


ARCHIEF

 




Top Weblog Commenting by HaloScan.com